Etiketter

torsdag 16 mars 2017

Broccolins mindre kända egenskap

Ni fyller snart år. Tre och ett. Men framför allt fyller ni min tid. Det kom smygande liksom. När någon frågade hur det var att få en unge till så svarade jag mekaniskt "äh det är ingen skillnad direkt, den lilla ligger ju ändå bara där". Och visst låg den lilla bara där, det gör du mest fortfarande trots att du nästan är ett förresten. Och "de kommer ju så bra överens, Love är jättefin mot lillasyster". Men ändå, trots att två inte var mycket jobbigare än en, lyckades jag inte komma iväg till träningen en enda gång på ett halvår. Jag lyckas inte forcera dörren till tvättstugan som barrikaderas av tvätthögar så gamla att de minns Bush-administrationen med värme. Jag kan inte för mitt liv minnas vilken kanal Sportnytt går på men det spelar ingen som helst roll för jag är inte vaken 22 ändå. Det är inte längre någon som frågar hur det är att ha en unge till. Jag antar att mitt grånande skägg är svar nog.

Jag har inte tid att ge några råd. Jag är inte i stånd att ge några råd. Och skulle jag mot bättre vetande låta ett råd undslippa mina läppar så gör man bäst i att ignorera det. Alla visioner jag en gång hade om min egen förträfflighet som förälder har vaporiserats. Jag är mina bästa stunder bra, oftast genomsnittlig och inte sällan usel. Imorse förstod jag att en av er höll på med fuffens men jag orkade inte resa mig ur soffan för att kolla. Inte förrän jag behövde påtår. Då passade jag på att ta en titt. "Jag har ritat" sa du. Och du ljög inte. Du hade i sanning ritat. Varenda möbel i rummet var täckt av blå tuschpenna. "Krokodiler. Dom är farliga", fortsatte du. Jag skrattade. Trots att vi bara dagen innan haft ett allvarligt snack om att man BARA ritar på ritpappret och INGEN ANNANSTANS så skrattade jag. Hjärtligt. Sen sa jag "fy dig" och gav dig saft att dricka i soffan. När du sedan satte saften på bordet framför mig så att jag inte såg det och välte ut det när jag vände mig om fick du däremot en rejäl avhyvling. "DET FÖRSTÅR DU VÄL ATT DU INTE KAN STÄLLA GLASET PÅ BORDET..!" började jag innan jag insåg att jag fick byta infallsvinkel. "HÄMTA PAPPER OCH HJälp pappa torka upp... Är du snäll?"

För länge sedan gav jag här rådet att äta mycket grönsaker. Vi har kämpat en del med det där och det har fungerat ganska bra tidigare. Men nu är det nog kört. När jag kom ut från en ganska omständlig läggning av lillasyster igår kom jag direkt till dukat bord. Er mamma hade slängt ihop en magnifik Pasta Alfredo med broccoli enligt Linas matkasses magiska recept. Hon la upp mat till dig men du protesterade när hon kom till broccolin. "Men du vet väl vad man blir om man äter broccoli" sa hon engagerat och spände sin högra bicep. Utan att missa en takt svarade du: "Ledsen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar