Etiketter

söndag 1 februari 2015

Ja det är bara du som blir äcklad

"MMA för 5-åringar. Vad bra! Dement redan i mellanstadiet. Vad hände med skateboard, rita, måla, härja i skogen?" stod det på social media igår morse och idag vaknade jag till en krönika signerad Alex Schulman med titeln "Är det bara jag som blir äcklad av galenskapen?" om förra helgens MMA-gala i Tele2 Arena.

Råd nummer ett är att inte lägga någon vikt vid kända och okända individers alldeles individuella åsikter. Men ibland är det svårt att låta bli. Det är nämligen så att majoriteten av alla åsiktsmaskiner i vårt samhälle är kappvändande rubrikknarkare vars främsta källor är Aftonbladets klick-topp och allt som flimrar förbi i Facebookfeeden. Därför kan det ibland vara på sin plats att gå i clinch med dessa struntpratsprånglare. Förslagsvis på en privat blogg med få läsare så man undviker konfrontation.

För det första tror jag inte MMA som motionssport orsakar mer skador, varken på kropp eller knopp, än andra fysiska fritidsaktiviteter (typ skateboarding och skogshärjning), jag tror till och med att det är skonsammare än mycket annat. Man använder mjuka handskar, hjälm och håller givetvis igen. 

För det andra har jag mycket svårt att känna sympati för Schulman (som jag för övrigt högaktar som skribent och författare) som råkade hamna framför tv:n mitt i natten och alltså äcklades av Alexander Gustafssons direktsända nederlag. Personligen äcklas jag av operationsscener i läkar- och veterinärprogram men dem undviker jag enkelt och effektivt. Och inte ens om värsta trippla bypass-operationen hade haussats på Twitter just när jag gjorde min nattoalett så hade jag bänkat mig framför den. 

För det tredje köper jag inte argumentet att sporten borde förbjudas därför att det är omoraliskt att utöva en sport som går ut på att skada sin motståndare dels därför att moral är alldeles för subjektivt för att ligga till grund för förbud och dels därför att sporten faktiskt inte går ut på att skada sin motståndare, målet är att vinna matchen. För att vinna måste man ibland orsaka skada på motståndaren, inte olikt "tacklingssporter" som amerikansk fotboll och ishockey.

Slutligen är jag mycket trött på att höra att det är primitivt att utöva MMA och att vi borde kommit längre i utvecklingen än så. Det finns många saker som är primitiva och har långt värre konsekvenser än kampsport. Äta mat till exempel. Förödande för många människor, för att inte tala om miljön. Visst skulle vi väl kunna utveckla ett system med statligt ransonerad sondmatning? Och sex ska vi inte tala om. Sjukt primitivt. Smittospridande och kärnfamiljsförstörande. Dessutom kan potentiella våldtäktsmän inspireras och drivas till att utöva tvångscoitus mot ofrivilliga offer på stan. Inte behöver vi ligga för att föröka oss 2015? Det förvånar mig att inte moralens och det civiliserade samhällets väktare har höjt sina röster för ett mer Demolitian Manskt samhälle. 

Folk gillar sex. De flesta älskar mat. Jag tycker om MMA. Bordtennis, basket, fotboll och trampolinhoppning har jag sysslat med under organiserade former. Ingenstans har jag träffat så många vettiga, trevliga och icke aggressiva människor som i en sliten källarlokal i Rosengård. Där vi lär oss slåss.

Skulle det nu bli så att du börjar träna kampsport som femåring och uppvisar tecken på demens redan i mellanstadiet så är jag den förste att säga: "Ooops, my bad" (jag är också en kappvändande rubrikknarkare).

1 kommentar: