Etiketter

fredag 29 december 2017

Det finns inget som heter äckligt

Som jag skrivit tidigare var det här med att skaffa barn inget särskilt genomtänkt beslut. Det var mer av ett impulsköp. Alla andra hade ett och det verkade ju ball. Missförstå mig inte, det är utan tvekan det bästa ogenomtänkta beslut jag någonsin tagit, bra mycket bättre än när jag la halva sommarjobbslönen på ett par Evisu-jeans och ett par Dolce & Gabbana-kalsonger 2002. Men en följd av att det inte var så genomtänkt är att det mesta av mitt föräldraskap bygger på rena upprepningar av mina föräldrars. Det har fungerat bra tills häromdagen.

– Jag vill inte ha. Det är äckligt.

– Det finns inget som heter "äckligt"! svarar jag instinktivt med en röst som är min mors snarare än min egen.

– Bara "mindre gott", fyller din mamma i så vältajmat att man skulle kunna tro att vi suttit uppe på kvällarna och övat in det.

Du fortsätter bråka en stund men går till slut med på den nu ganska utslitna kompromissen som gör att ingen behöver tappa ansiktet totalt- du tar tre skedar till.

Följande kväll sitter du i badet med din syster och är precis i färd med att lära ut din fula ovana till henne.

– NEJ! skriker jag. Drick inte badvattnet, det är äckligt!

Det är inte första gången jag sagt de orden. Jag har sagt dem minst lika många gånger som du har badat. Du har också reagerat på många olika sätt efter tillsägelsen. Men aldrig så här. Du stannar upp i din rörelse, fixerar min blick med din och konstaterar kallt:

– Det finns inget som heter "äckligt"... Du för den blå plastkoppen mot munnen och tar en klunk. Sedan sänker du den sakta, ler och fortsätter:

– ...bara mindre gott.

Touché, min son, touché. Du vann slaget men kriget är långtifrån över. Det sägs att antingen vinner man eller lär man sig. Jag har lärt mig att tänka mig för innan jag oreflekterat slänger ur mig uppfostringsfloskler från 80:talet. Du kommer inte höra att du får fyrkantiga ögon av för mycket tv-tittande från mig. Inte heller att du kan fastna i en grimas för alltid. Och att du inte förvandlas till en ko om du dricker för mycket mjölk kan du säkert själv lista ut.

Mat kan absolut vara äcklig. Men inte min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar