Etiketter

fredag 6 december 2013

Fredagsmys #3

Fredagsfeelingen har inte riktigt infunnit sig än vilket jag gissar har något att göra med att jag sitter kvar på arbetsrummet och väntar på att bli hämtad. Stormen Sven härjar utanför fönstret och har, förutom hindrat mitt euforiska sinnestillstånd, också slagit ut hela Skånetrafikens tågnät. Låter som början på en zombieapokalyps tycker jag. Ännu en anledning att inte dra på smilbanden.

Vad som däremot kommer muntra upp mig inom en väldigt snar framtid är Folke och forden. Tillsammans tar vi oss till Ramlösa och det El Hallahska palatset dit även ironmannen, myten, legenden Tomas Melin kommer inbussad direkt från Göte-la-borg. En bättre start på helgen än sådär torde icke vara möjlig, om man bortser från en lugn hemmakväll med mor din då. Självfallet. Men ikväll är det killkväll. Och då gör vi saker som bara killar kan. Vi dricker folköl och rapar. Pratar om hur ”regeringen” därhemma tjatar om att toalocket jämt är uppe när det borde vara nere. Varför borde det vara nere förresten? Det är väl inte svårare för dem att fälla ner det än vad det är för oss att fälla upp det? Vi spelar x-box och pratar porr. Kliar oss ogenerat på ställen som kliar och lägger snusprillorna rätt på bordet när den där luckan för använda prillor i locket är överfull. Sen när timmen börjar bli sen leker vi ”jag har aldrig” i våra underkläder. Så föreställer jag mig kvällen i alla fall. Dra på trissor alltså om inte en ilning av fredagsfeeling just letade sig fram längs ryggraden på mig.

Mörkret har lagt sig över Kävlinge. Folke och forden är tio minuter bort. För att avrunda denna tredje i ordningen av fredagsmysar måste jag presentera eftermiddagens musiktips. Från en man, som dog tragiskt alldeles för ung, och av många anses vara en våra största samtidspoeter- Tupac ”2Pac” Shakur. Huruvida detta smickrande epitet stämmer eller inte är jag inte rätt person att uttala mig om för även om jag under hela min ungdom hävdade att jag var ett stort fan så lyssnade jag och tyckte egentligen bara om en enda låt. Nämligen denna vackra hyllning till hans mamma: 2 Pac – Dear Mama


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar