Etiketter

torsdag 23 januari 2014

Andra saker pappor säger

Jag (världens mest uppspelta 12:åring kommer inspringandes i vardagsrummet efter att just kommit hem från sitt livs upplevelse då han fick följa med grannen och köra på motocrossbana):Pappa, pappa, får jag börja på motocross? Snälla, snälla, snälla!
Pappa (nedsjunken i sin fåtölj, lyfter knappt blicken från tidningen medan han muttrar):Tror du pengar växer på trä'n eller?

Jag (skamsen som en hund som just kissat på mattan när jag packar upp pingisväskan bara minuter efter pappa skjutsat hem mig från träningen inne i stan):Pappa...  Jag tror att jag kanske glömde mina gympaskor i pingishallen. Och min nya överdragsoverall.

Pappa (suckar tungt, sträcker sig efter fjärrkontrollen, stänger tv:n, går ner för trappen, rycker åt sig bilnycklarna, smäller igen ytterdörren, startar bilen, backar ut med skrikande hjul och stirrar tomt framför sig under 10 minuters knäpptyst bilfärd innan han till sist yttrar):Hade inte röven suttit fast hade du säkert glömt den också.

Jag (efter att noga tänkt genom varje stavelse i förslaget jag just ska presentera för pappa): - Pappa, du vet att det är liksom skolavslutning snart och då ska typ alla niorna samlas på typ Klackabacken och ha en liten tillställning med musik och dans och andra aktiviteter och så. För att säga hejdå och få ett ordentligt farväl liksom. Och jag har pratat med typ alla andra och de ska faktiskt få lite alkohol av sina föräldrar, alltså bara några öl och någon cider sådär va, inte så mycket men typ lite grann. Det ska alla andra få, alltså ALLA andra...

Pappa (avbryter min minutiöst förberedda framställan och dödar diskussionen):Om alla andra hoppade framför tåget, skulle du också göra det?
Bara så du har ett hum om vilken typ av argumentation du kommer att möta under din uppväxt och en chans att slipa på dina motargument.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar