Etiketter

torsdag 9 januari 2014

Om en bög

När jag var femton år kom min bäste vän ut för mig. Han gjorde det en kväll då vi skulle sova över i mitt pojkrum i garaget beläget i byn vars skolbusshållplats hade ”en gris, en ko, en Gärds Köpinge-bo” klottrat på kö-stängslet. Djupt in i obygden. Ingenstans att fly. Om jag nu hade hunnit, eller ens velat, ta till flykten. För så fort min vän berättat att han var bög lade han till: ”Oroa dig inte, du är inte min typ. Jag gillar äldre killar med muskler”. Än idag minns jag allra starkast känslan av avvisning. Innan jag blev fascinerad av hans exotiska sexualitet och innan jag hann blev rädd för eventuella närmanden blev jag smärtsamt medveten om att jag bara var en kort kille med degig fysik som uppenbarligen var fullständigt oattraktiv för bögar.

Det smärtade.

Vår vänskap varade högstadiet ut men sedan gled vi isär. Olika gymnasielinjer, nya umgängeskretsar. Hans bestod av äldre belevade bögar som visade honom vuxenvärlden och mitt av jämnåriga som visade mig hur länge man kunde gå utan att duscha. Väldigt länge, om du undrar. Ett helt sommarlov faktiskt.

Jag slutade umgås med min vän men började tänka på ett annat sätt. Tack vare honom.

Igår berättade din mamma att Thomas Hitzlsperger har kommit ut som bög och jag tyckte det var skithäftigt att en fotbollsstjärna på toppen av sin karriär äntligen offentliggjort sin ”avvikande” läggning. Tyvärr hade jag blandat ihop honom med Thomas Müller. Jag trodde vi hade fått en internationellt erkänd Anton Hysén, fast då någon som inte tog klivet ut ur garderoben som ett strategiskt karriärsdrag utan för att han ville visa att sexuell läggning är irrelevant i de flesta sammanhang, även på fotbollsplanen. Så fräsigt med en stor stjärna, en tysk landslagsman, som också är öppet homosexuell. Ett steg mot ett samhälle där prestationer räknas oberoende av vilka perversioner man väljer att ägna sig åt på fritiden. För i en sport där vuxna män kan ha sex med fjortonåringar eller misshandla sina fruar utan att det innebär något mer än en smärre olägenhet borde väl inte lite hederligt vänslande män emellan vara något hinder alls.

Men Hitzlsperger är inte aktiv. Han är förtidspensionerad vid 31 års ålder och ännu en i raden av de som kliver fram när risken för karriäristiska bakslag är eliminerad. Jag kan inte låta bli att bli lite nedslagen av insikten. Hitzlsperger var en mycket habil fotbollsspelare och ett utmärkt ansikte utåt för den goda saken. Men han är ingen Thomas Müller. Han är ingen Zlatan.

Händelsen med min bäste bögvän satte sina spår. Flera gånger efter det inträffade har jag funnit mig själv i dråpliga situationer då jag, helt omedvetet och ovetandes givetvis, vilselett homosexuella män och skänkt falska förhoppningar. Och för varje gång har jag blivit lite längre och något hårdare i hullet.

Så mitt barn: bada aldrig naken på natten med en person du inte känner om du inte avser fortsatt umgänge. Hen kommer att sms:a dig dagen efter och fråga om du vill göra om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar