Etiketter

fredag 31 januari 2014

Fredagsmys #6

Jag säger inte att du håller på att driva din mor till vansinne, att du har gjort henne tokig, inte alls. Jag säger bara att hon inte brukade ställa in smör och ost i skafferiet innan du blev till. Inte heller har jag något minne av att hon tidigare fått 1000 spänn i böter av Skånetrafiken därför att hon saknat giltig biljett till Landskrona, men i gengäld suttit på, inte en, men två identiska biljetter till Lund. Jag säger inte att det är graviditetens fel. Men jag hoppas innerligt det. För om vi måste köpa ny ost på daglig basis och betala fler tågplankningsböter får du sova i badkaret och nöja dig med tygblöja.

Dagens fredagsmyslåt tar mig tillbaka till en tid då barnaskaffande inte var aktuellt. Jag kan inte varit mycket mer än ett barn själv. Och hade ingen aning om att låten handlar om en födsel, en död och förvirringen däremellan. Fritt översatt går den ungefär såhär:

Blixten slår ner, en ny moder gråter. Hennes moderkaka faller till golvet. Ängeln öppnar sina ögon. Förvirringen sätter in, innan doktorn ens hunnit stänga dörren.

Blixten slår ner, en gammal moder dör. Hennes syften faller till golvet. Ängeln sluter sina ögon. Förvirringen som var hennes, tillhör nu barnet längre ner i korridoren.


Så dröm er tillbaka till 1994, då det utanför Svea rikes gränser fanns andra artister än Glenmark, Orup och Strömstedt, och njut av ett av rockhistoriens mästerverk: Live - Lightning crashes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar