Etiketter

fredag 14 februari 2014

Fredagsmys #8

Jag växte upp i en Alla vi barn i Bullerbyn-idyll där villakvarterets alla barn lekte tillsammans. Det  var röd- och vita rosen i skogen, ute-innebandy på gatan och bollen i burken i någons trädgård. Vi plockade sju sorters blommor till att ha under huvudkudden på midsommar och vi smög på tonåringar som sökte en herdestund bakom pulkabacken. Tillsammans. Men allt eftersom vi blev äldre började flickorna utebli från aktiviteterna och vid ett tillfälle när jag frågade min storasyster och hennes bästis om de skulle med ut och spela fotboll svarade de att de hellre satt kvar på rummet och lekte med sina dockor. Min första tanke var att flickor är det synd om för de förstår inte att mamma, pappa, barn med dockor på rummet inte kan mäta sig med en svettig urladdning på grön-ängen. Den andra tanken var tacksamhet över att jag var pojke och faktiskt kunde avgöra vad som var viktigt i livet.

När man sedan började förskolan var det plötsligt väldigt uppdelat och ens hela skoldag gick ut på att undvika tjejbaciller. Exakt vad tjejbacillerna skulle orsaka för kroniskt och dödligt tillstånd var väldigt oklart men säkrast var att sky dem som pesten. För att inte tala om tjejkalasen och vilka allsköns obehagligheter som försiggick där eftersom det på något sätt var kopplat till en nerdragen pojkgylf och tiden det tog att dra upp den igen. Ju längre tid desto fler flickor. Inte förrän långt, långt senare lyckades jag räkna ut vad som egentligen hände med den stackars pojke som förirrat sig in på ett tjejkalas.

Någon som dock hade väldigt klart för sig vad som hände om man blev infekterad av tjejbaciller på tjejkalas var Cheap Trick som i den första versen av sin fantastiska poppunk-dänga Surrender med det klassiska citatet "Mommy's alright, daddy's alright, they just seem a litlle weird" sjunger:

Mamma berättade för mig, ja hon sa
att jag skulle träffa flickor som du
Hon sa också att jag skulle hålla mig borta
för man vet aldrig vad man kan smittas av
Häromdagen hörde jag 
om en soldat som trillade av pinn
av någon Indonesiskt skit
som cirkulerar nu

Så ha en trevlig helg men akta er för tjejbaciller. Eller alla sorters baciller för den delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar