Etiketter

fredag 21 februari 2014

Fredagsmys #9

Ett ägg, en morot, tre skivor kalkon doppade i en klick dijon-senap och sex koppar kaffe. Och just det, två matskedar psylliumfrön i en tredjedels glas vatten för att få igång magen. Men magen går inte igång för den har inget att gå igång på. Fredagsmyset idag lämnar lite övrigt att önska. Alla förutsättningar för episkt fredagsmys fanns där; sportlov, OS-semifinalvinst i hockeyn, Pelle och Olle kom på besök, din mor kom hem tidigt från jobbet och våren är definitivt här. Men det är match imorgon. Så allt gott skjuts till efter invägningen klockan 11. Då jäklar blir det frukostbuffé följt av fight och sedan lördagsmys med mina ditresta supportrar: barndomsvänner från Kristianstad som väntat och längtat i många år för att se mig få på näsan.

Balans är viktigt i livet. Balans och motsatser. Som att banta hårt i en vecka för att sen äta och dricka allt man förvägrats under den veckan. Känslan av att ha gjort sig förtjänt av frosseriet förstärker njutningen. Allt handlar om disciplin, något jag understundom fullständigt saknat, men har man ett mål man verkligen vill uppnå så är det faktiskt inte så svårt att bara låta bli alla frestelser och sluta följa minsta motståndets lag. Det är jobbigt att vara hungrig, det är svårt att se glansigt inslagna sötsaker vid varje jäkla snabbköpskassa, det är riktigt jäkla jobbigt att inte ta en snus om är van vid det efter maten, innan kaffet, när du behöver snabb energi, när du ska lägga dig eller när du är vaken. Men det är inte omöjligt. Man behöver bara vilja det mer än man inte vill. Om du förstår. Man måste bara bestämma sig och sedan göra det. Utan undantag. Jag kan inte äta bara lite glass eller titta på bara ett avsnitt House of Cards. Jag måste tömma bigpacken och sträck-se hela säsongen, ha allt eller inget. Så idag blir det inget. Imorgon allt.

Jag förespråkar inte någon renlevnadslivsstil och glorifierar inte någon speciell kosthållning även om jag är övertygad om att din mentala hälsa är tätt sammankopplad med din fysiska så om du tränar regelbundet och äter nyttigt tror jag att du blir en lyckligare människa. Och lycka är något jag verkligen förespråkar. En lycklig person påverkar sin omgivning positivt och hjälper på så sätt till att skapa en bättre miljö i vilken den verkar, och hur pretentiöst det än kan låta så leder det i förlängningen till ett bättre samhälle och en bättre värld. Om det sedan är cheeseburgare från McDonalds framför Family Guy, ett straight edge-leverne med medföljande samhällsengagemang, dagligt crossfitande, eller om möjligt lite av varje, som leder till lyckan så är inte jag någon att döma. 

Bredvid mig i soffan sitter din mor, min livspartner, och i hennes mage ligger du. Igår fick jag umgås med (nästan) hela min familj och imorgon får jag äta frukostbuffé, dubbelnougat, allt som går att fritera och umgås med fantastiska människor över en öl eller två. Och just i denna stund tänker jag avnjuta ytterligare en morot och några dijon-dippade kalkonskivor ackompanjerad av låten som skänkt titeln till bloggens första, och enda, följetong: Bad baysitter av Princess Superstar. Lyckligare än någonsin. Eller bara uttorkad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar